Panasonic Lumix DMC-FZ100 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 26 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DMC-FZ100 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

Ocram 27-09-2020

Prima accu duur

Heb deze 2e hands gekocht voor 25 euro en bevalt me goed maakt mooie foto's als je uit ze auto stand gaat dus zelf je cam lekker instellen

Pluspunten

• cam. is niet zwaar
  • mooie foto's
  • doet wat het moet doen

basgriffioen 08-05-2012

De camera heb ik een paar maanden in mijn bezit. In het begin was het wennen maar met veel goede oefening, de camera leren kennen. Het is een heel prettige camera, ideale reispartner. Landschapsfotogafie, dierenportretten, nachtfotografie heb ik al heel veel geprobeerd.

De 24x optische zoom is fantastisch! Dankzij de uitmuntende stabilistie is het mogelijk om haarscherpe foto's te maken zonder statief! Wel raad ik aan in dat geval de zoeker ipv het LCD scherm te gebruiken.

Automatische stand (iA) gebruik ik maar weinig, dan geeft hij binnenshuis wat ruis en het is toch veel leuker om alles handmatig in te stellen?

De flitsschoen is ook erg handig maar heb nog geen flitser ervoor aangeschaft, iets wat nog wel gaat gebeuren.

De meegeleverde batterij gaat in mijn ogen heel lang mee, ik heb op een dag ruim 450 foto's gemaakt! Deze waren veelal gemaakt met het opgengeklapte, draaibare LCD-scherm. Dat was voor mij echt een must!

De meegeleverde zonneklep had wat mij betreft iets vaster er op gekund, hij draait nog wel eens. Ook heb lens beschermkapje had beter gekund, die ben ik tijdens een fietstochtje verloren. En idd, zoals iemand hier bover schreef, het klepje van de batterij is wat onhandig geplaatst als je foto's met een statief gaat maken.

Al met al ben ik echt heel erg tevreden over de camera, raad hem dan ook iedereen aan!

wossie 18-12-2011

Nu een paar dagen deze camera in bezit, vele mogelijkheden al uitgeprobeerd. Met deze camera kun je schitterende foto's maken alleen moet je er wel op letten dat je bij foto's binnen niet op de iA (automatische) stand foto's maakt maar de de stand P,A,S of M. In de auto stand worden de foto's snel met een grote ISO waarde gemaakt hetgeen veel ruis oplevert op je foto. Ik maak nu de binnen foto's op de stand P waarbij ik heb ingesteld dat de maximale ISO waarde 100 mag zijn. Je kunt nu zelfs goed inzoomen en toch nog geweldige binnen foto's maken.

Wouter_Zw 05-09-2011

De camera eind juli gekocht, maar na 4 weken teruggestuurd omdat er een schurend geluid hoorbaar werd tijdens het in- en uitzoomen. Als je foto's maakt is dat geen ramp, maar het geluid was op filmpjes duidelijk te horen.
Verder is het een camera met veel mogelijkheden, hij is lekker licht en heeft een prima lens. Verrassend dat de lens vrijwel geen vervorming heeft, op geen enkel punt van het zoombereik.
Bij wat minder licht is er wel veel ruis te zien. Dat is jammer, want je zou denken dat de gerenommeerde merken daar nu toch wel eens wat aan gedaan zouden hebben. Verder is de kwaliteit van de foto's over het algemeen goed, al zijn ze qua details niet te vergelijken met een spiegelreflex-camera.
Het zoombereik is fantastisch en de autofocus supersnel. Ook macro-foto's zijn heel goed te doen, met focussen vanaf 1 cm (volledig uitgezoomd).
Het kantelbare lcd-scherm is ook een uitkomst.
Voor ons is de camera een prima aanvulling op onze spiegelreflex.

MS1 25-07-2011

----------1e review 6-4-2011----------
Om goede foto's te maken moet de camera goed worden ingesteld. Dit houdt in dat de camera van de automaat af moet en op stand P,A,S of M moet worden gebruikt. Buiten met mooi weer kan de automaat goed werken omdat ook de iso waarde dan laag blijft. Als je grote foto's wilt afdrukken is het toch belangrijk om de iso waarde standaard te maximaliseren op 200.
Daarbij staat de instelling voor de ruisonderdrukking op min 2 en de scherpte instelling op +1.
Zowel bij goed licht als bij nachtopnamen werkt de camera dan prima en krijg je goede foto's.
De camera werkt binnen in genoemde standen ook goed, maar door maximaal iso 200 te gebruiken werkt de flitser tot ongeveer 4 mtr.

Om foto's te verbeteren (geldt voor alle soorten digicam's) kan met een programma de autofocus worden gebruikt en mogelijk nog enigszins verscherpen en u krijgt de mooiste foto's. Van "ruis" heb ik geen last.

Het filmen werkt prima bij goed licht. Van belang is wel om de stabilisator uit te zetten omdat het beeld anders soms verspringt.

Door de vele mogelijkheden die de camera biedt is het erg leuk om met de camera te werken. De accu gaat lang mee.

De websites met foto's heb ik ook gezien en indien de FZ100 op de automaat staat, dan zijn het inderdaad zulke foto's. Indien je de camera echter zelf programmeert dan zijn de foto's zeer goed en duidelijk niet te vergelijken met die op genoemde websites.

----------Update review 25-7-2011----------
UPDATE
De FZ100 nu ongeveer 4 maanden intensief gebruikt en ruim 3500 foto's mee gemaakt. De iso-waarde normaal op 100 vastgezet en soms tot maximaal 200 toegestaan. Instellingen nog wat beter ingesteld en nu zijn de foto's perfect. Op de pc bijwerken, zoals contrast verbeteren of verscherpen etc. niet meer nodig. Vooral nachtopnames laten printen op a3 formaat en die zijn allen echt prima (ook met iso 200!). Prima camera, maar je moet hem dus wel (eenmalig) goed instellen.

Maartenknigge 02-12-2011

Dag MS1,

Kun je aangeven welke waarden je in de instellingen allemaal hebt staan? Ik heb ook redelijk veel last van ruis. En dat vind ik erg jammer.

Denk dat anderen hier ook van kunnen leren.

Alvast bedankt voor je moeite!

p.s. werkt iemand met een losse flitser bovenop de camera? Mijn pa heeft namelijk een spiegelreflex met een losse flitser die je kunt draaien in meerdere hoeken. Daardoor altijd goede belichting en echt nooit ruis... Iemand?

Gr. Maarten

filip121 09-06-2011

Over het algemeen een zeer goede camera:
- zeer goede fotokwaliteit bij veel licht
- menu's zijn eindeloos....
- filmen doet hij geweldig
- ligt zeer goed in de hand en voelt niet te groot of te zwaar
- is vrij snel...focussen, opslaan foto's & films...
- de zoom blijft maar komen, echt geweldig!
- batterijduur is eveneens super, heb op een weekend 400 foto's genomen + enkele films, alles op de computer gesmeten en nog wou hij niet stoppen!

Verder geef ik enkele van de 'kleine' gebreken:
- bij weinig licht moet je een beetje goochelen met de instellingen. (maar dit is algemeen gekend!)
- Filmen doet hij super, bij het zoomen hoor je wel af en toe lawaai van de zoom (geklik), maar dit is niet storend. Naar de knop moet je idd wat zoeken, heb ik hem nu wel ingedrukt of niet!
- bepaalde knoppen zijn een beetje ongelukkig, manuele focus bv, de functieknop (draaiknop) voelt stug aan.
- software is niet compatibel met W7 64bit (nagevraagd bij Panasonic)

MJteB 08-06-2011

Super tevreden over dit prachtige toestel.
Bied alle mogelijkheden die we zochten en werkt heel gebruikersvriendelijk.

Leo 588 07-06-2011

Goed alround toestel vele instelmogelijkheden,soms wat verward zoeken. Ideale reiscamera . goede zoom Lichtsterke lens. Ruis iets minder goed.Scherpte ok mits de goede instellingen .Veel keuzemenu,

Schooter 04-06-2011

Prijs kwaliteit is goed te noemen, Fotos zijn over het algemeem goed ,zeker goed als men met de verschillende instellingen overweg kan? na wat expirimenteren zijn er zeer leuke shots te nemen .
Het knopje voor het filmen vind ik wat ongelukkig geplaatsthet wordt soms tasten bij het in en uitschakelen. Men dient er ook op te letten tijdens het bekijken van de fotoreeks dat de zoomlens plots inschuift om stroom te sparen ,dit ken leiden tot het klemmen van je vinger wanneer zonnekap is gemonteerd,Klem tussen zonnekap en camerabody.
Ik fotografeer door de band op stand P ingesteld iso 200 scherpte +1 Ruis_-2 Het scherp stellen op hand minder Goed .liever tog een scherpstelring om aan te draaien.Voor de rest een goed toestel.

Sjaak_Dev 07-05-2011

Body:

Ziet er goed uit. Niet alles zit op de meest logische positie. Vooral waar het statief moet is onlogisch gekozen. Want je kan de batterij er dan niet meer uit halen. Ook voelt ie wat plastic fantastic aan. Absolute top: Het scherm. Fijn in te delen en alle kanten op te draaien. Een dikke + tegenover de fujifilm hs20. Flitser is ook prima voor binnen.

Prestaties:

Voor een camera wat geen DSLR is maakt ie zeer goede scherpe foto's. Zelfs de macro is indrukwekkend. Ook is de 11 foto's / sec burst erg gaaf! In de IA stand maakt ie al mooie foto's. Maar ga ermee experimenteren. Dan worden de foto's alleen maar mooier. De zoom is meer dan genoeg en alles wordt goed stil gehouden door de stabilisator. HD films heb ik nog niet goed door kunnen nemen.

Er zijn belachelijk veel mogelijkheden en instellingen. De meeste mensen zullen ze geen eens allemaal gebruiken.

Voor deze prijs een prima toestel. Vooral als je van DSLR gaat naar wat kleiners. Het gewicht is prima!

Al met een al. Prima toestel voor een goede prijs!

disappointment 22-04-2011

Camera binnen 2 dagen retour gebracht omdat de kwaliteit van de foto's echt bedroevend was.
Niet scherp te krijgen op wat voor stand ook. Daarnaast, wat heb je aan een automatische stand als hij dan geen goede foto's maakt.

basgriffioen 25-10-2011

Na twee dagen kun je absoluut geen redelijk oordeel geven of een camera wel of niet goed is. Dat neemt een paar weken in beslag. Deze review slaat werkelijk waar nergens op, sorry om het zo te formuleren...

Senior 19-12-2010

Een tweede review van mijn FZ100.
Ik moet terugkomen op mijn eerdere mening.
De FZ100 is wel degelijk voor de semi-professionele fotograaf. Extreem lastig om in te stellen
Een goede fotograaf die er plezier en tijd voor over heeft om al die mogelijkheden uit te proberen en ze ook wil leren en dat kan nu !!
Probeer deze fantastische website: http://previewofmyfz100.canalblog.com daar vind je alle speciale instellingen om goede foto's te maken met de FZ100. Met tientallen fotovoorbeelden, waar je stil van wordt, in het frans, maar kan met Google
worden vertaald.

Ik heb niet veel last van ruis (korrel) en blijf altijd onder 400 ISO.En niet op stand iA. maar P of A.

Het kantelbare scherm, handig bij gebruik op een statief, de HD video, de opzetschoen en het veel helderder scherm geven de meerwaarde t.o.v. de FZ45

De flits is voor mijn doel te beperkt
Daarom heb ik een Metz Mecablitz 28CS-2, een slave flitser gekocht. Handig, klein als een pakje sigaretten, wat fragiel maar goed in te stellen.
De Metz maakt met de FZ100 op stand P met
geopende flits van de FZ100 met rode ogen instelling, uitstekende flitsfoto's.

Je koopt een superzoom voor de mooie plaatjes op AFSTAND. En die maakt de FZ100 en voor de liefhebber
die graag RAW opnames bewerkt,is het meegeleverde Silkypix bewerkingsprogramma mooi meegenomen.
Ik heb een aantal opnames gemaakt op 100 meter afstand van een buitenplaats na een stevige sneeuwbui, zie: http://kortekamer.smugmug.com

Ik druk bijna nooit af op papier, bekijk alles op mijn Viewsonic 19 inch monitor.

Geen minpunten? Jawel die zwakke flits en het instelwieltje gaat nogal stroef.

Overigens moeten we de review van a280265 niet serieus
nemen, wat hebben de vormgeving (3) en degelijkheid (1) van het toestelte maken met de ruiskwaliteit van de films als je daar niet blij mee bent?

FZ100 fan 13-12-2010

Alle revieuws ten spijt maar deze camera is echt top!
Als je op zoek bent naar een camera met veel mogelijkheden en superscherpe foto's dan moet je deze echt hebben. Zelfs in uiterste zoom stand maakt hij prachtige scherpe foto's. De flits voor binnen is ruim voldoende, zelfs in het donker met kunstlicht werkt prima. Als je nog hogere eisen stelt moet je een stapje hoger gaan en een spiegelreflex camera kopen wat logischerwijs meer kost. Je moet de tijd nemen de camera te leren kennen en een beetje spelen met de instellingen, als je het eenmaal onder de knie hebt schiet hij prachtige foto's waar een compact camera niet aan kan tippen. Hij is wat aan de prijs maar daar krijg je dan ook wat voor.

Theotvk 06-12-2010

Heb de FZ100 in oktober gekocht en onwijs veel foto"s meegemaakt,en elke keer werd ik toch weer teleurgesteld over de kwalitiet van de foto"s.vooral binnen is de kwaliteit echt niet om aan te zien,zoveel ruis!!!>
Heb hem na Sinterklaasavond van morgen ingeruild voor een
Canon xs30/IS PowerSchot.
Was er helemaal klaar na Sinterklaas avond en 79foto"s die 1 op 5 redelijk waren.

theomarinus 29-11-2010

Helaas ben ik toch wel een beetje teleurgesteld in de fz 100.
Vind de kwaliteit van de foto's niet echt om over naar huis te schrijven.Hoop eigenlijk dat het aan mijn ondeskundigheid ligt,want anders is die zo weer in geruild.binnen foto's zijn ten opzichte van mijn oude camera de Lumix 7fz met maar 7 megapixel niets beter.
Voor buiten maakt die wel hele mooie foto's.
Als iemand mij nog wat tips kan geven heel graag.

a280265 15-11-2010

Een wonderlijk avontuur!!! Sinds september had ik een FZ45. Ik was verbaasd over de mogelijkheden en maakte foto's zoals ik ze met de EOS nog nooit gemaakt had. Toen ik aan het filmen begon viel mijn ... helemaal open! Wat een kwaliteit zeg. Toen maakte ik echter een hele grote denkfout. Ik had gehoord van de 'grote broer' de FZ100. Kortom: FZ45 verkocht en de FZ100 aangeschaft.

Tjonge, wat een enorme grote teleurstelling. De kwaliteit van de foto's zijn identiek aan de 'kleine broer'. De film (nota bene Full HD) zijn echt beneden alle maat, wat een bocht! Binnenshuis, bij lamplicht is er werkelijk geen chocola van te maken. Ruis, ruis en nog eens ruis. De leverancier was zo vriendelijk om zijn demomodel ook te vergelijken met de mijn en gelukkig viel hij ook van zijn stoel van de wankwaliteit en heb de aankoop dan ook geannuleerd.
Ik heb direct een FZ45 teruggekocht en ben weer zeer content.

Ik snap niet dat Panasonic dit kan verkopen en dit is oprechte verbazing???

Joost Janssen 12-11-2010

Ik sluit me aan bij de review van Myradas. Aanvullend daarop vind ik dat de zoomlens heerlijk is: van een redelijke groothoek (24mm) naar supertele (600mm). Die laatste is door de optische beeldstabilisatie goed bruikbaar.

Fotograferen met deze camera is een genot.

Filmen in HD is voldoende. Het beeld is minder stabiel dan bij een echte camcorder, dus minder geschikt voor snel bewgend beeld. Verder is de videomodule weinig lichtgevoelig wat vooral binnen leidt tot donkerder fimpljes. Prima voor kortere opnames maar ongeschikt als je echte goed film wilt maken.

Anoniem 10-11-2010

Ik heb de camera nu een aantal weken in gebruik, dus tijd voor een uitgebreid review van de Panasonic DMC-FZ100:
Waarom nu juist déze camera aangeschaft: Welnu, ik heb voorheen steeds gebruik gemaakt van zowel een zware Olympus fotocamera als een Panasonic HD Videocamera en ik heb tijdens mijn laatste vakantie in Rome nogmaals ondervonden hoe lastig het is om de twee apparaten om beurten te gebruiken. Dus ik dacht ik ga dit anders doen en ben op zoek gegaan naar één apparaat tegen een redelijke prijs die beide kan vervangen.
Je kunt dan een HD Videocamera kopen die ook redelijke goede foto’s maakt, maar mijn voorkeur is op de eerste plaats goede foto’s en daarnaast redelijke HD Video opnamen. Bovendien vind ik van belang dat er een zoeker op zit, want een LCD scherm is in de zon vaak niet goed bruikbaar.
Na veel Google’n, testen lezen en de camera in de hand te hebben gehouden is het deze Panasonic DMC-FZ100 geworden en ik sta vooral versteld van de enorme aantal mogelijkheden die het apparaat biedt. Als je de volledige gebruiksaanwijzing uitprint dan kom je aan maar liefst 240 blz. aan informatie. Na de informatie globaal doorgenomen te hebben en een aantal noodzakelijke accessoires (zoals een beschermfilter en geheugen) te hebben aangeschaft ben ik hem gaan uitproberen en ik moet zeggen dat de resultaten niet tegenvallen. Het objectief is behoorlijk lichtsterk en maakt mooie scherpe foto’s en bewegende beelden in full HD kwaliteit. Ook in de volledig uitgezoomde stand. De kleuren zijn standaard heel mooi, helder en voldoende verzadigd (deze zijn overigens ook nog eens aanpasbaar onder o.a. de knop Fn). De camera werkt in de fotostand snel en nauwkeurig, maar bij bewegende beelden heeft hij duidelijk wat meer moeite met scherpstellen,vooral bij in -en uitzoomen. De bediening van de camera zelf vind ik soms wat gecompliceerd. Ik vind de knopjes niet allemaal logisch op de juiste plaats zitten. Dat is dus even wennen! De camera ligt wel goed in de hand.
De menustructuur van de camera vind ik daarentegen heel prettig en duidelijk.
Het is ook een camera die geschikt is voor de beginnende als de gevorderde fotograaf. Er zijn natuurlijk betere camera’s in deze prijsklasse (bv. Nikon Coolpix: P7000, P100), maar deze camera is wel het veelzijdigste en hij heeft m.i. de beste filmfunctie in Full HD.
Kortom precies wat ik zocht en dat voor een prima prijs/kwaliteitsverhouding)

Mijn conclusie is:

PROS: maakt goede scherpe foto’s; maakt redelijk goede bewegende beelden in full HD; is snel in het gebruik; de camera biedt zeer veel instelmogelijkheden, zowel handmatig als automatisch; objectief is, afgezet tegen de enorme zoombereik, behoorlijk lichtsterk; er zit een duidelijke optische zoeker op en niet alleen een LCD scherm; veel extra aansluitmogelijkheden voor externe microfoon, flitser, remoteshuter en tenslotte een leuk softwareprogramma FotoFunStudio

CONS: Knoppen ergonomisch niet allemaal op een handige plaats; beetje magere carrosserie (had wat steviger gekund); Moeite met scherpstellen bij bewegende beelden vooral bij in –en uitzoomen; batterij bij intensief gebruik snel leeg. Een tweede accu is aan te raden!

Fred Scholte 10-10-2010

Voorheen had ik tot mijn volle tevredenheid een FZ50 en nu al een tijdje een G2 met verwisselbare lenzen en dus nu zeer recent deze FZ100.

Zowel manueel, automatisch als de vele mogelijkheden die daar tussen in zitten is de FZ100 een winnaar wat mij betreft. Het macrobereik tot op 1 cm. en een zoombereik in de EZ-mode tot 1200 mm. Een gigantisch bereik met perfecte totaal vernieuwde beeld stabilisatie in de superieure 2.8 Leica-lens.

De snelheid is niet volgen en video is werkelijk HD grootbeeld waardig.

Tot zover alle lof.

Minpunten;
Het gammele zonnekapje en vooral de plaatsing van het schroefgat voor statief. Bij gebruik van statief is niet meer mogelijk om de batterij of SD.kaart te verwisselen. Dit gat zit op de meest onnozele plaats die je maar kunt bedenken. Dat nog niemand hierover gevallen is snap ik niet.

Aan de andere kant heb je met zo'n magnifieke beeldstabilisatie ook geen statief nodig tenzij de intentie hebt om lange sluitertijden te gebruiken zoals ik.

Ander klein minpunt is een F8 als uiterst toeknijpen van de lens.

Toch voor mij de beste camera waarmee ik in 40 jaar mee heb gespeeld.

Een aanrader.

t12 04-10-2010

Overgestapt van de lumix dmc-tz7 naar de dmc-fz100 omdat ik met name de zoeker miste bij de tz7.
Bij de fz100 is buiten het grote zoombereik een groot pluspunt, dat je de zoeker kan instellen op je brilsterkte zodat alles direct prima is te zien via de zoeker zonder bril!!

JanH 01-10-2010

Ik heb de camera na veel lezen en vergelijken met de FZ45 gekozen als vervanger van mij panasonic FZ18, de eerste camera met de enorme zoomlens. Het is echt een wereld van verschil !!!!! Het nadeel is dat mijn 'oude' FZ18 foto's ineens niet meer zo geweldig waren als ik altijd dacht. De foto's met de nieuwe FZ100 zijn sprankelend van kleur en superscherp, zelfs de uit de hand genomen supertele foto's in de 600 mm stand. Ik heb op FLICKR.com nog even gezocht naar fz45 fotos en die lijken veel meer op de foto's van mijn oude camera, de FZ100 wint het met glans qua kleur en diepte. Ook heb ik foto's gemaakt sávonds in huis zonder flits bij lamplicht, geen ruis te zien dus ook dat valt erg mee.
Het gebruiksgemak van de camera zelf is super want alles zit op de goede plaats, de 7 komt door de zeer beperkte handleiding die erbij zit op schijf. Lang niet alle functies zijn terug te vinden.
Ik kan iedereen deze camera van harte aanbevelen en hij is de 100euro extra t.o.v. de fz45 meer dan waard!!

Technics50 23-09-2010

ik ben een kritische fotograaf. Het is niet snel goed.Ik fotografeer ook met spiegelreflexcamera's waaronder de Nikon D90 met nikor objectieven.Ik was zeer benieuwd naar deze camera en ik moet zeggen ik ben totaal verrast over de enorme foto en filmkwaliteitp; zeer scherpe foto opnamen met natuurlijke kleuren en ongelooflijk veel mogelijkheden qua instellingen. de groothoek is geweldig en ook de zoom kwaliteit (24x optisch)is naar mijn idee ongeevenaard.De camera ligt uitstekend in de hand. De filmkwaliteit is verbazingwekkend; kijk naar de opnamen op Youtube en deze zijn echt!
Binnenopnamen tot 800iso uitstekend en anders met de flits.Met de ruis is het veel beter t.o.v. de DMC FZ 50 door de nieuwe Mos sensor. Deze FZ 50 heb ik ook gehad, maar is niet te vergelijken met deze camera.
Ook de mogelijkheid om te fotograferen tijdens het filmen en het maken van 'vertraagde opnamen' is perfect. Ook prachtige foto's met scherpte diepte geen enkel probleem. laat je DSRL camera maar thuis.
Wat zijn dan min punten van deze camera?.
Moet ik nog echt naar zoeken. Het is dan ook jammer dat je hier geen e-mailadres of website link mag achterlaten anders zou ik een aantal foto's en films kunnen laten zien. Ik ben ongelooflijk blij verrast door deze camera. De degelijkheid qua materialen niets op aan te merken.Voor mij een enorme aanrader!

amibo 20-09-2010

Na veel twijfel toch aangeschaft (dank voor de antwoorden na mijn eerder gestelde vragen.)
Fijne camera met heel mogelijkheden.
Prachtige groothoek, snel in gebruik en zuinig met de accu.
Grootste minpunten, veel ruis bij weinig licht en bij sterk inzoomen op de gemaakte foto nogal korrelig resultaat.
Voor binnen fotografie blijf ik mijn oude camera dan ook trouw (Olympus C-8080).
Ik zocht een camera met zowel groothoek als veel zoom.
In dat opzicht ben ik tevreden.

benvarotti 15-09-2010

Ik was in het bezit van de panasonic DMC-FZ30 een zeer goede camara. ook een flitsschoen erop om binnen mooie foto's te kunnen maken. ik had de keus om naar spiegelreflex over te stappen, maar zag het verwisselen van objectieven niet zo zitten, daar ik ook wel filmpjes wilde maken als het zo uitkwam.
ik heb gewacht op de DMC-FZ100 die ik vanaf 9sept in mijn bezit heb. een geweldig mooie camara dat mooie foto's maakt buitenshuis. ook een zeer goed zoom, de groothoek is uitmuntend. ik ben alles nog aan het ontdekken, en maak de foto's in de P stand. bij het maken van foto's binnen (bij weinig licht gaat automatisch de ISO waarde omhoog, daardoor meer kans op ruis. als je de ISO waarde begrenst (dat kan ) geeft dat weer bewegingsproblemen. dus een statief is dan nodig.ook bij het veel inzoomen kans op wat ruis. dit is best nog wel acceptabel. maar ook bij deze camara is het gebruik van een flitsschoen het beste.
het filmen doet deze camara heel goed, echt geweldig. ook het opgenomen geluid is zeer goed.
al met al een goede keus. maar voor binnen een flitsschoen erop is het beste.

froukrom 13-09-2010

In een woord "Prachtig"
Alle knoppen zitten op de juiste plaats.
Mooie grote Kantelbaar scherm.
Wat heel fijn is tov de FZ50 is de groothoek, dit is uitmuntend.
Voor de amatuur prof, je camera helemaal naar je eigen hand zetten.
lens is zeer licht gevoelig.
Is dus een aanrader.